23 June 2007

Ο "ολιγαρκής".

Ολιγαρκής : αυτός που ικανοποιείται με τα λίγα- λιτός.
Ερμηνεία ασαφής ή κατά πως βολεύει τον καθένα.
Ας δούμε μερικούς τύπους νεοέλληνα ολιγαρκή.

Α. Ολιγαρκής του Αρκά.
Άνθρωπος κατά βάση κοιλιόδουλος που το μόνο που θέλει είναι ένα καλό φαΐ συνοδευόμενο από το ανάλογο κρασί. Αποφεύγει να κοιτά στον καθρέφτη και παραπονιέται διαρκώς ότι το βάρος του είναι δυσανάλογο με την λιτή διατροφή που έχει και μάλλον οφείλεται στο βαρύ κόκαλο που παραδοσιακά έχει η οικογένεια του.

Β. Ολιγαρκής αστός.
Κατά βάση πλούσιος, από τζάκι, που κληρονόμησε την περιουσία και την επαγγελματική απασχόληση του πατέρα του. Συστηματικά ρευστοποιεί μέρος της ακίνητης περιουσίας του διατυμπανίζοντας στους πάντες ότι δεν είναι διατεθειμένος να χάσει την ζωή του ( σαν τον γέρο του) δουλεύοντας από το πρωί ως το βράδυ. Η ζωή έχει πολλές χαρές και η δουλειά δυσχεραίνει την απόλαυση τους . Το μόνο που θέλει είναι μια μόνιμη κατοικία κοντά σε κάποιο σαλέ της Ελβετίας ή σε κάποια παραλία της Καραϊβικής και τίποτε άλλο.

Γ. Ολιγαρκής μικροαστός.
'Άνθρωπος της δουλειάς. Από φτωχή οικογένεια ανακάλυψε γρήγορα την δύναμη του χρήματος και τις δυνατότητες που αυτό δίνει και αποφάσισε να κάνει ότι μπορεί για να το αποκτήσει. Κάτοχος μιας μικρής "οικογενειακής" ως επί το πλείστον επιχείρησης που το μόνο που θέλει είναι να πάει καλά η δουλειά του και τίποτε άλλο. Δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία στην εμφάνιση ούτε και τον απασχολεί τι θα πει ο κόσμος. Δεν εμφανίζεται ιδιαίτερα στο καφενείο ούτε και ξημεροβραδιάζεται στα σκυλάδικα και η μόνη του απόλαυση είναι το καλοκαιρινό Σαββατοκύριακο που επισκέπτεται σε κάποιο κάμπινγκ την οικογένεια του η οποία την βγάζει εκεί όλο το καλοκαίρι.

Δ. Φτωχομπινές Ολιγαρκής
Κλασική περίπτωση νεοέλληνα. Ο απόλυτος ορισμός του θα έλεγα.
Ένας κατά φαντασία μικροαστός που νιώθει ότι μιλούν όλοι γι αυτόν. Φωνάζει αρκετά όταν μιλάει , παρακολουθεί σε όλα τα κανάλια τις ειδήσεις, δέρνει την γυναίκα του και αποκαλεί τον γιο του μαλάκα. Συχνά μιλάει για τα κατορθώματα του στο παρελθόν ( και μόνο στο παρελθόν) και η κλασική ατάκα του( το μόνο που θέλει) " έρε να γινόμουν για μια βδομάδα πρωθυπουργός , να δεις πως θα τα έφτιαχνα όλα" δείχνει την άποψη που έχει για τον εαυτό του.
Τουτέστιν ένας μεταμοντέρνος και δη παγκοσμιοποιημένος ολιγαρκής που α) ψηφίζει ΠΑΣΟΚ για να αποκτήσει πολιτική ταυτότητα β) διαβάζει Αυριανή για να εκτονώσει τον θυμό του για τους πλούσιους και το κατεστημένο και γ) παίρνει αβέρτα εορτοδάνεια βρίζοντας το τραπεζικό σύστημα που ρουφάει τον φτωχό πλην τίμιο κοσμάκη.

Ε. Ολιγαρκής αλά κρεμ .
Ένας "άρλεκιν ολιγαρκής" που το μόνο που τον απασχολεί είναι η αγάπη.
Λέξεις όπως "σεξ" "πισωκολητό" κλπ τις απεχθάνεται γιατί νιώθει ότι αφαιρούν από την μαγική εικόνα του πραγματικού έρωτα που απορρέει απ την βαθιά αγάπη.
Αγάπη κατά βάση πνευματική που η σωματική επαφή πρέπει να λαμβάνει χώρα κάτω από την φλόγα ενός κεριού ή δίπλα σε ένα τζάκι . Δίνει πολύ μεγάλη προσοχή στα προκαταρκτικά, αποφεύγει τον στοματικό έρωτα και πιστεύει ότι το μέγεθος της ψωλής δεν παίζει κανέναν ρόλο.

ΣΤ. Σοφιστικέ ολιγαρκής.
Απόφοιτος κάποιου πανεπιστημίου και διορισμένος στο δημόσιο στην θέση του εκπαιδευτικού.
Όνειρο του ( και το μόνο που θέλει ) οι διαλέξεις σε γεμάτα αμφιθέατρα και φαντασίωση του νεαρές φοιτήτριες που αυνανίζονται ακούγοντας τον.
Έχει άποψη επί παντός επιστητού και το πτυχίο είναι και η μόνη αναγνωρίσιμη σταθερή για οποιονδήποτε ομιλητή του.
Παντρεμένος με εκπαιδευτικιά , με δύο παιδιά ( για πολλούς και επιστημονικούς κυρίως λόγους ) διατηρεί 3άρι σε "καλή "περιοχή της πόλης του και η μόνη αξιόλογη δραστηριότητα είναι για αυτόν η επαφή με την φύση.
Το τζόκιν ή το ποδήλατο είναι κάτι περισσότερο από ένα χόμπι ( στάση ζωής) και η πεζοπορία στα άγρια βουνά της πατρίδος μας ( με την κάμερα στα χέρια για τις απαραίτητες αναμνήσεις) η καλοκαιρινή του δραστηριότητα.
Συχνά τον βρίσκουμε σε κάποια ειρηνική διαδήλωση για την προστασία της "καρέτα-καρέτα" , ζητά μεγαλύτερη προστασία του περιβάλλοντος και περισσότερο πράσινο στο κέντρο της Αθήνας απ την οποία και κατάγεται( γέννημα θρέμμα)

Ζ. Ο ολιγαρκής μπλόγκερ.
Ε εδώ ακόμη το ψάχνω το θέμα αλλά είμαι πολύ κοντά στο να τον σκιαγραφήσω.
Ειδικά εχθές , διαβάζοντας σε κάποιον τόπο ανάλογο θέμα, σχεδόν πείσθηκα για το ποιόν του αλλά λέω να κάνω λίγη υπομονή ακόμη :))


47 comments:

Alkyoni said...

είναι γεγονός όταν θες γίνεσαι εκπληκτικός..
μην με παρεξηγήσεις,αλλά δεν περίμενα να χεις τόσο χιούμορ;;;;
(πότε χωρίζεις είπαμε;;;;Το γιατί το ρωτάω πασιφανές...
Έγινες ο μπλογκοέρωτάς μου
:)
αερικά κι άλλα ξωτικά να μας αδειάζουν τη γωνία παρακαλώ..
φιλιά αχμ άντε και στ αερικά !!!!!!

ΠανωςΚ said...

Θελω να πιστεύω ότι είμαι ολιγαρκής τύπου Α, με κρυφή επιδίωξη το Γ, αν και θα ήθελα να ήμουν το Β, απευχόμενος ολόψυχα να καταντήσω το Δ. Τα Ε και ΣΤ μάλλον τα γλιτώνω, όσο για το Ζ δεν νιώθω κάν μπλόγκερ...

Από τη άλλη βέβαια, όταν η μια επιθυμία διαδέχεται την άλλη, ποιος είναι αυτός που θα δηλωσει "ολιγαρκής"; Οχι εγώ πάντως!

αθεόφοβος said...

Ο ολιγαρκής μπλόγκερ είναι αυτός που δεν ζητάει πολλά από τους αναγνώστες του.
Μόνο να συμφωνούν μαζί του και να τον δοξάζουν!

Kapetanios said...

Αλκυόνη μου , άνθρακας ο θησαυρός λέμεεε.(ολιγαρκής τύπου Α) Εδώ με το ζόρι κρατάω το αερικό να μην ΜΕ χωρίσει και τι κάνω εγώ μετά! :)))
ΥΓ. Ελπίζω να είσαι σε κάνα ψάρεμα τώρα.


Πάνω κάτε , το Α και το Γ το έχουμε κατακτήσει( είμαι πιο μεγάλος από σένα).
Από το Δ περάσαμε αλλά δεν κάτσαμε.
Στα Ε και ΣΤ δεν θα μπορούσαμε να ήμασταν και το Ζ είναι ένα θέμα προς συζήτηση.
Και εγώ δεν αισθάνομαι μπλογκερ , πιο πολύ ginam αισθάνομαι αλλά δεν αφορά ετούτο τον δικτυακό τόπο ;)


Αθεόφοβε και εγώ ,εκτός απ αυτά που ανέφερες , τίποτε άλλο δεν θέλω.
Λες να είμαι κι εγώ ένας ολιγαρκής (έστω και κάπου)?
Απ την άλλη, είναι τόσο εύκολο να δηλώνεις ότι είσαι ολιγαρκής ( και στην Ελλάδα ξέρεις, ότι δηλώνεις είσαι), μιας και όλα είναι ζήτημα δικτυακού προφίλ , που απορώ με το πάθος μερικών να το υποστηρίζουν.
Πάθος που οδηγεί σε προσωπικές αντιπαραθέσεις , αγένεια, ειρωνικές ατάκες κλπ.
Κακό χωριό τα λίγα σπίτια έλεγαν οι παλιοί.

Alkyoni said...

ήμουν σε ψάρεμα...
ούτε λέπι
φρίκη καπετάνιε μου
ΥΓ: μη μου χαλάς τη φαντασίωση λέμε καλοκαιριάτικα γράφοντας "Εδώ με το ζόρι κρατάω το αερικό να μην ΜΕ χωρίσει και τι κάνω.." κι ότι σκεφτόμουν να βάλω εσένα ως ιδανικό άντρα (και ουχί ως ανάξιο) στο μπαλάκι που μου πέταξε το τέρας...η ρενάτα μωρέ
αλλά μιας κι είμαι εδώ ας σου ρίξψ ένα μπαλάκι ...
επόμενο ποστ σου η ιδανική γυναίκα
Το ποστ αν περιέχει στοιχεία που έστω στο ελάχιστο να θυμίζουν αερικό....ακυρώνεται.....
αν -αν λέμε- έχει στοιχεία που να θυμίζουν εμένα βαθμολογείται με άριστα
:)
(έχασα το κινητό του αερικού...πες της το αν θέλει να πάρει)
φιλώ σας.

Anonymous said...

Ανήκω σίγουρα στο Α με μόνη εξαίρεση ότι δεν υποστηρίζω ότι φταίει το βαρύ μου κόκκαλο... Στις υπόλοιπες κατηγορίες αναγνώρισα διάφορους του περιβάλλοντός μου... Ως blogger δεν είμαι καθόλου ολιγαρκής, αλλά και δεν ξέρω ακόμα τι ακριβώς θέλω... Πολύ καλό κείμενο καπετάνιε! Ερριξα επί τροχάδην ματιές και στα προηγούμενα. Θα βάλω στις προτάσεις μου για διάβασμα το περί συνεπειών της ζέστης. Πρακτικά χρήσιμο...

Anonymous said...

Αμα συνεχίσεις έτσι, με τέτοια κείμενα εννοώ, προβλέπω να χρειάζεσαι πούλμαν για μεταφορά των κατακτήσεων...

Kapetanios said...

Αλκυόνη , πρέπει επιτέλους να πας με κάποιον που γνωρίζει να ψαρεύει..... πες του! χαχαχαχα
Την ιδανική γυναίκα ε , χμμμμ ε καλά δεν είναι και πολύ δύσκολα αυτά που μου βάζεις.
Η ιδανική γυναίκα είναι η επόμενη ;)))
Άντε βρε , θα προσπαθήσω να βοηθήσω το γυναικείο φύλο να κατακτήσει τους άντρες γράφοντας το επόμενο ποστ. :)

Kapetanios said...

coolplatanos σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Άμα καλή μου ο άντρας χρειάζεται καλά κείμενα για να ρίξει μια γυναίκα .... ας πάει να πνιγεί καλύτερα :)))
Δεν είμαι χοντρός και γέρος λέμεεεε
Κοντός και λίγο κουρασμένος είμαι:)
Μεταξύ μα τωρα, ευτυχώς που οι γυναίκες είναι και λίγο γκαβές και έχουμε κι εμείς τας κατακτήσεις μας ;)

αερικο said...

Καπταιν
Ελλιπες το ποστ σου περι ολιγαρκειας, δεν εβαλες τη κατηγορια μου..:-))))

Κι αυτα που ειπες περι ιδανικης γυναικας δεν απεχουν πολυ απ' αυτα περι ιδανικου αντρα;-))) Ο οποιος ειναι παντα ο επομενος αλλα κι αυτος για κανα δυο χρονια το πολυ..:-DDD για να τον ακολουθησει ο επομενος ιδανικος αντρας!:-))))

Αλκυονη σιγα μη σου ξαναστειλω εγω το κινητο με τετοια που του γραφεις! :-DDD

Unknown said...

Ψιτ...
Κι εγώ ολιγαρκής είμαι που πιστεύω πως 5 γκόμενες στο κρεβάτι αρκούν, αλλά δεν το κάνω θέμα... νταξ;;; Ξέρω ότι έχω άδικο και πως άμα δεν είναι διψήφιο το νούμερο δεν κάνουμε δουλειά... :)

o kairos said...

Η μανα μου κι ο πατερας μου μου επιστησανε μονο ενα πραγμα για τη ζωη.Οτι τα μόνα και πιο πολυτιμα πραγματα,που μπορεις να παρεις και να δωσεις δεν μπορεις να τα αγορασεις και να τα πουλησεις.Ολα τα αλλα-πραγματα-μπορουν και να μου λειπουν.

Kapetanios said...

αερικό , το ‘πιασα το υπονοούμενο :))

Καμηλιέρη , όπως βλέπεις πιέζομαι και δεν μπορώ να πω την άποψη μου για το ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΟ θέμα που θίγεις.
Πάντως ακόμη και για την εξαγωγή στατιστικών συμπερασμάτων το διψήφιο (πχ 10% του εκλογικού σώματος κλπ) νούμερο είναι απαραίτητο , δεν ξέρω εάν με πιάνεις. :))

diva said...

Εξαιρετικός καπετάνιε μου..εξαιρετικός και αιχμηρός:-)

Kapetanios said...

"o kairos" καλώς ήρθες.
Είμαι σίγουρος ότι οι επισημάνσεις των γονιών σου ήταν σωστές.
Άλλο όμως είναι οι αξίες και τα ιδανικά ( αγάπη , τιμιότητα, ανθρωπιά κλπ) που έχει μέσα του ο καθένας ( και που πορεύεται με αυτά) και άλλο η ολιγάρκεια σαν χαρακτηριστικό ενός ανθρώπου.
Αυτός ήταν και ο στόχος του ποστ , δηλαδή να δείξει την ευκολία της επίκλησης και την παρανόηση που επικρατεί στον πολύ κόσμο για την σημασία της.
Γνώμη μου είναι ότι η πραγματική "ολιγάρκεια" σαν άποψη , στάση ζωής και συμπεριφορά είναι επιλήψιμη.
Το άτομο διακατέχεται από έναν μηδενισμό των αξιών γενικότερα και η απάθεια του για αυτό που συμβαίνει γύρω του ( είτε στην κοινωνία είτε στο κοντινό οικογενειακό περιβάλλον) είναι κάτι που το χαρακτηρίζει.
Το σλόγκαν : χαλαρά, η ζωή είναι ωραία , μην αγχώνεσαι κλπ ακούγεται διαρκώς απ τους ανθρώπους αυτούς και η επίκληση της ολιγάρκειας τους έρχεται να καλύψει την γενικότερη έλλειψη ενδιαφέροντος αλλά και διάθεσης τους να δώσουν "κάτι παραπάνω" απ την ενέργεια τους βάζοντας υψηλούς ( και πολύπλευρους) στόχους
Θεωρώ λοιπόν ότι η ολιγάρκεια και η απληστία ( το ακριβώς αντίθετο) είναι δύο ακραίες ψυχοπαθητικές συμπεριφορές που εγώ προσωπικά δεν θα ήθελα να με χαρακτηρίζουν.

Kapetanios said...

Vs πέρασα απ το σπίτι σου προηγουμένως και μου άρεσε αυτό: "..Καμιά φόρα όσο αναζητούμε να δούμε πράγματα
Να αναγνωρίσουμε καταστάσεις
Και να ξεδιαλύνουμε κινήσεις
Χάνεται το όνειρο
Απομακρύνεται όλο και πιο πολύ..."

Αυτή είναι και η διαφωνία μου με τον "καιρό"
Αυτός μιλά για τ 'όνειρο και εγώ για την πραγματικότητα.
Να 'σαι καλά.

o kairos said...

Καλα λοιπον.Ας στο πω καπετανιστικα,στη γλωσσα μου.Οταν πηγαινεις σε ενα σπιτι για να απαντησεις σ αυτο που σου λεει ο οικοδεσποτης δεν κοιτας να μιλησεις για την αποψη σου γιαυτο που ακους αλλα κατ αρχην κοιτας να καταλαβεις τι σου λενε.Αυτο απαιτει ο σεβασμος.
Στο δικο μου λοιπον το ποστ καλο θα ηταν να καταλαβαινες τι εννοια δινω εγω στην ολιγαρκεια και οχι να αναλωνεσαι σε επιθετικες κι ολας εως και λιγο τσαμπουκαληδικες κραυγες και ειρωνειες για το τι πιστευειες και τι δεν πιστευεις εσυ για το θεμα.Αν δεν καταλαβαινεις κατι εξ αρχης καλο ειναι να ρωτας.Δεν βλαπτει και δεν θυσιαζεται και καμιά υπερηφανεια.
Απο τις απαντησεις σου καταλαβαινω οτι δεν εχεις παρει χαμπαρι για το τι ειναι ολιγαρκεια,παρα μονο για την εννοια που εσυ καταλαβαινεις.Στην οποια επιμενεις κι ολας,λες και δεν σου εχει μαθει η ζωη,οτι τα πραγματα μπορει να ειναι διαφορετικα απο οπως εσυ τα αντιλαμβανεσαι.
Στο προκειμενο.Σου απαντησα οσο πιο ευγενικα γινεται λιγο πιο πανω με το παραδειγμα των γονιων μου μπας και ευαισθητοποιηθει καμια χορδη και σταματησεις να μας λες τι δεν πιστευεις και τι πιστευεις και αναρωτηθεις μηπως καποιος ανθρωπος θελει να σου πει κατι αλλο.Δε βαριεσαι.
Για να στο πω μπακαλικα.Η γυναικα σου και τα παιδια σου και οι στενοι πραγματικοι σου φιλοι,αν σ αγαπανε πραγματικα και αν τους αγαπας και αν τους εχεις στη ζωη δεν ειναι καμια ονειρικη κατασταση και δεν ειναι και αυτονοητα.Ειναι η πραγματικοτητα.Χωρις αυτους θα ησουνα φτωχος.Ενα τιποτα.Κι αν γερνουσες χωρις την αγαπη τους θα ησουνα ακομα πιο τιποτα και δυστυχισμενος.Δεν σου χαριστηκαν.Τους αποχτησες.Και σου ευχομαι να τους εχεις παντα και να σου κλεισουν τα ματια ευτυχισμενα,οπως σου απαντησα στο ποστ μου και δεν πηρες χαμπαρι.
Θελω να πιστευω οτι δεν ειναι πως δεν εκτιμας αυτο που εχεις,αλλα γιατι το θεωρεις αυτονοητο και δεδομενο.Ε, δεν ειναι.Ουτε το νερο που πινεις ειναι δεδομενο.Ουτε το φαϊ που τρως.
Θα πρεπε να σκεφτεις,οτι δεν μπορει να σου μιλαει για ολιγαρκεια,οπως εσυ την εννοεις ενας ανθρωπος,που ειναι διευθυντικο στελεχος σε εφημεριδα,ειναι φωτογραφος,εχει ταξιδεψει απο το Αφγανισταν μεχρι το Μαλαουιεχει σπιτια,αυτοκινητο,σκαφος και ολα αυτα τα απαξιωνει για κατι αλλο.Οι ανθρωποι δεν ειναι ουτε μαλακες ουτε ανωριμοι οταν μιλανε.Τουλαχιστον οχι ολοι.
Προφανως κατι δεν σε αφηνει να σταματησεις λιγο να φωναζεις και να τους αφουγκραστεις.Δεν θα γινουν αυτοι πιο φτωχοι.Εσυ δεν θα γινεις πιο πλουσιος.

Alkyoni said...

ωχ...χτύπησες ευαίσθητο σημείο καπετάνιε μ...
πέταξες γάντι για μονομαχία..
ακόμα μουρμουρίζει "υπαινίσσεται δεν ξέρω να ψαρεύω";;;;;;;;;
έχω βαρεθεί να τ ακούω....

Unknown said...

Όπα όπα.
Λάσκα το πανί κάπταϊν. Πάρτ’ αλλιώς…
Απλοϊκά: Όλοι μας θέλουμε να κάνουμε τον γύρο του κόσμου. Υπάρχουν άνθρωποι που το θέλουν και αναλώνονται σε αυτό και άλλοι που απλά το θέλουν αλλά ξέρουν ότι δεν θα πάθουν κάτι αν δεν το αποκτήσουν και έτσι δεν επεμβαίνει στην ευτυχία τους. Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να πάνε σε 10 μπάρ και στο τέλος δεν είναι ευχαριστημένοι γιατί δεν πρόφτασαν το 10το, και άλλοι που θα πάνε σε 1 και θα διασκεδάσουν με την παρέα τους σε αυτό το 1 και θα φύγουν ευτυχισμένοι.
Η ολιγάρκεια έχει να κάνει με το αν μπορείς να περάσεις ευτυχισμένος με αυτά που έχεις, όχι με το να μην επιδιώκεις και κάτι άλλο. Η ολιγάρκεια έχει να κάνει με το αν αποζητάς στην ζωή σου τα χρειαζούμενα και αν σου τύχει κάτι παραπάνω έχει καλώς, εσύ θα αποφασίσεις πως (και αν) θα το διαχειριστείς. Έχει όμως να κάνει με το αν είσαι ευτυχισμένος με τα χρειαζούμενα.
Πολύς κόσμος μπορεί να χρησιμοποιεί την ολιγάρκεια σαν δικαιολογία της βαρεμάρας. Συμφωνώ. Άλλωστε στις μέρες μας έχουμε μπερδέψει πάρα πολλές έννοιες και ψάχνουμε παντού δικαιολογίες. Οι άνθρωποι αυτοί όμως δεν είναι ολιγαρκείς γιατί η ολιγάρκεια είναι συνειδητοποιημένη ψυχική κατάσταση.
Εγώ προσωπικά είμαι υπέρμαχος της ολιγάρκειας, οι διατιθέμενοι πόροι άλλωστε είναι πεπερασμένοι και συνεπώς η απληστία του ενός οδηγεί σε ανέχεια - ούτε καν ολιγάρκεια δηλαδή - του διπλανού. Αυτά όμως δεν έχουν καμία σχέση με τον μηδενισμό.
Η ολιγάρκεια δεν είναι αντίθετο της φιλοδοξίας. Αντίθετο της απληστίας είναι. Ολιγαρκής δεν είναι αυτός που δεν επιδιώκει την ανάπτυξη. Είναι όμως αυτός που είναι ευχαριστημένος με αυτά που έχει ήδη αποκτήσει και δεν αναλώνεται στο να εντοπίζει την ευτυχία σε όσα επιδιώκει να αποκτήσει στο μέλλον. Η ολιγάρκεια είναι κριτήριο ποσότητας στόχων, όχι μηδενισμός και χαμηλή ποιότητα στόχων.
Όρτσα τα πανιά.

Unknown said...

...
Α εξ ου και.. σε καταλαβαίνω...
Εγώ αρκέστηκα λοιπόν στις 5 και.. έδωσα ραντεβού στις άλλες 5 αύριο... :)

Εσύ πάλι... πρέπει να επιδείξεις μεγάλη ολιγάρκεια στο θέμα....

Kapetanios said...

"o kairos" , άντε να δεχτούμε ( χάριν της συζήτησης και μόνο) ότι είμαι αγενής.
Να πούμε και ότι είμαι και τσαμπουκάς.
Να συμφωνήσουμε ότι δεν πάω στον χώρο κάποιου για να του γράψω "αχ τι ωραία που τα λέτε, έχετε απόλυτο δίκιο" κλπ.
Ακόμη ακόμη ( πάλι χάριν της συζήτησης και μόνο) ότι εγώ δεν είμαι επιτυχημένος , δεν έχω ταξιδέψει πουθενά, δεν έχω σπίτια , αυτοκίνητα, σκάφος και ότι άλλο τέλος πάντων υπάρχει.
Αυτό όμως που δεν θα δεχτώ ποτέ ( και νομίζω έχω το δικαίωμα να το κάνω) είναι να σταματήσω να ( σας) λέω την άποψη μου έστω και "φωνάζοντας" εάν κρίνω ( για τους δικούς μου λόγους ) ότι έτσι πρέπει να κάνω.
Εξάλλου όταν το κάνω υπογράφω σαν "κακός" και ο νοών νοήτω.
Από εκεί και πέρα είναι δικαίωμα του καθενός σας να μου απαντήσετε ή όχι με όποιον τρόπο εσείς επιλέγετε κάθε φορά.( ο πληθυντικός χρησιμοποιείται γιατί εσείς έτσι το θέσατε .. (….και σταματησεις να μας λες τι δεν πιστευεις και τι πιστευεις… )

Επί του προκειμένου τώρα
α) η δημιουργία τόσων αγαθών τα οποία απαριθμήσατε δεν φωτογραφίζουν σε καμία περίπτωση κάποιον "ολιγαρκή"( εκτός εάν σας τα χάρισαν). Τουναντίον δείχνουν άνθρωπο ιδιαίτερα δραστήριο και φιλόδοξο (και μπράβο σας) με πολλούς και πολύπλευρους στόχους που εργάστηκε σκληρά ( γιατί χωρίς σκληρή εργασία δεν γίνεται τίποτε) για να τα αποκτήσει ΟΛΑ ΑΥΤΑ.
Τα μισά να πει κάποιος νεαρός ότι έχει ως στόχο της ζωής του, τον μόνο χαρακτηρισμό που ΔΕΝ θα του δώσει κάποιος είναι αυτόν του «ολιγαρκή». Μάλλον ( κακώς ) τον αντίθετο ( πλεονέκτη και άπληστο το λιγότερο!!)
β) η συνέχεια της κατοχής όλων αυτών των υλικών αγαθών σας αφαιρεί τον λόγο και καταρρίπτει την επιχειρηματολογία σας υπέρ μιας ολιγαρκής θεώρησης του κόσμου που μας περιβάλλει.
Εκτός εάν θέλετε απλώς να "φιλοσοφήσετε" επί του θέματος ... που και αυτό κακό δεν είναι.
Δηλώστε το όμως γιατί σας-μας διαβάζει και κόσμος που (κατά την γνώμη μου πάντα) θα πρέπει να πάρει σαν παράδειγμα προς μίμηση από το πρόσωπο σας το (α.)

Καλημέρα σου ( ενικός οικειότητας και φιλικών διαθέσεων).

Kapetanios said...

Alkyoni , πες τον ΝΑΙ να τελειώνουμε.
Η θάλασσα είναι εκεί και μας περιμένει.:)))

Kapetanios said...

Καμηλιέρη , η «ολιγάρκεια» είναι ένα κουστούμι , απ ότι κατάλαβες , που ο καθένας το κόβει και το ράβει στα μέτρα του :)) ( με το "λίγο" να αναδεικνύεται σαν την πέτρα του σκανδάλου)
Σκέψου όμως,
Πώς είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι ένα ( οποιοδήποτε ) από τα δύο άκρα αντίθετα είναι θετικό και επικροτούμενο?
Η στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε.

ο δείμος του πολίτη said...

Καλά μιλάμε με έστειλες. Δεν θα αντιδράσω σαν την Αλκυόνη, αλλά τόση ειρωνεία συμπυκνωμένη ούτε σε αποχυμωτή κομποστοποίησης -μαρξιστικής προέλευσης, βέβαια- δε θα εύρισκα. Φοβερό το κείμενο.

Διαφωνώ (είπαμε για το καλό) στο ότι ο μικροαστός δε νοιάζεται για το ένδυμά του και τη σκέψη των άλλων. Μα αυτός νοιάζεται πιο πολύ από όλους.

Πάντως όποιον δω πραγματικά ολιγαρκή -χωρίς το γνωστό Audi, χωρίς να κάνει ψώνια των 80 € κάθε δεύτερη μέρα, χωρίς πλάσμα επίπεδη τηλεόραση- θα του δώσω συγχαρητήρια.

Εγώ πάντως είμαι ολιγαρκής μικροαστός λαϊκής διανόησης. Διαβάζω αρκετά, το παίζω έξυπνος, γράφω εξυπνάδες και θέλω να ξεχωρίζω....

Α! ξέχασα, θέλω να σώσω και τον κόσμο με τις οικολογικές ανησυχίες και τις παιδευτικές μου και πρακτικές. Α)))

Unknown said...

Νομίζω ήμουν σαφής, το άλλο άκρο είναι η ανέχεια καπετάνιο.
Και ξέρεις πολύ καλά ότι δεν αποδέχομαι πως οι έννοιες είναι κουστούμια. Ο ορισμός των εννοιών είναι απόλυτος, απλά εμάς ορισμένες φορές μας βολεύει να παρουσιάζουμε (έχοντας πλήρες άδικο) άλλους ορισμούς.
Η ολιγάρκεια λοιπόν όπως σου είπα αποτιμά ποιότητα, όχι ποσότητα, αν θες όμως να την θέσεις κάπου εκεί πέρα, η ολιγάρκεια βρίσκεται ανάμεσα στην ανέχεια και την απληστία. Δεν αποτελεί άκρο, αλλά την μέση, μάλλον καλύτερα την χρυσή τομή και όχι την μέση, η οποία όπως γνωρίζεις δεν συμπίπτει πάντα με την χρυσή τομή :)

Kapetanios said...

δείμο , στα "κακά" κείμενα είμαι καλός. Γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε( κλασική ατάκα του ακατονόμαστου).
Στην μαρίνα ζει ένα ζευγάρι καμιά 50αρια χρονών με τον σκύλο τους.
Εκείνος δουλεύει λογιστής σε κάποιο γραφείο και αυτή είναι πωλήτρια νομίζω ή κάτι τέτοιο.
Ζουν σε ένα ξύλινο τρεχαντηράκι ηλικίας φεύγα, 8 μέτρων.
Τα μέτρα τα τονίζω γιατί ο κάθε σχετικός θα καταλάβει τους χώρους που διαθέτει τέτοιο "σκάφος".
Επειδή λοιπόν είναι μικρό και (σαν τρεχαντήρι που είναι) ρηχό, έχουν βγάλει και την μηχανούλα για να βολέψουν κάνα δυο πράγματα παραπάνω.
Μπάνιο κάνουν στα ντους της μαρίνας όπως επίσης και την ανάγκη τους.
Ο ρουχισμός τους είναι καθαρός όπως και οι εξωτερικοί χώροι της βάρκας( γιατί για βάρκα πρόκειται)
Φαίνονται (δεν ξέρω εάν είναι ) αρκετά ευτυχισμένοι και πολλές φορές βρέθηκα να περπατώ κοντά τους. Παίρνουν κι αυτοί τον περίπατο τους κάθε απόγευμα σχεδόν την ίδια ώρα που περπατώ κι εγώ.
Όταν βρεθούμε την επόμενη φορά(?) θα σου τους δείξω. Αυτοί για με είναι πραγματικά "ολιγαρκείς" [1] ( με την προϋπόθεση βέβαια ότι είναι επιλογή τους και όχι κατ ανάγκη.) και τα υπόλοιπα τα ακούω βερεσέ.
Προκαλώ μάλιστα τον οποιονδήποτε να έρθει να τους δει για του λόγου μου το αληθές.
ΥΓ. Για τον "αστό ολιγαρκή" έχεις άδικο. Ο νεόπλουτος αστός ( ή αυτός που τον παριστάνει ) έχει την συμπεριφορά που περιγράφεις.:))
Πέρνα να τα πούμε.
[1]. Η συνεισφορά στον κοινωνικό ή τον οικογενειακό τους περίγυρο είναι κάτι που συζητιέται.
Τέτοιου είδους τρόποι ζωής, κατ επιλογή πάντα, ( όπως και ο ασκητισμός , η ζωή στους σταθμούς των μετρό και των τρένων, στην ύπαιθρο των μεγαλουπόλεων κλπ) μάλλον αφορούν το ίδιο το άτομο με κέντρο τον εαυτό του και μόνο.

Kapetanios said...

Καμηλιέρη , άσε τις τρίπλες και δώσε μου απάντηση σε αυτό που σε ρώτησα! :)))
Ασφαλώς και ΔΕΝ είναι το αντίθετο του άπληστου η ανέχεια αλλά η ολιγάρκεια.
Και αυτό γιατί η απληστία ( και η ολιγάρκεια) αφορά συμπεριφορά ενώ η "ανέχεια" κατάσταση. ( η έλλειψη των μέσων βιοπορισμού)
Από την άλλη, εάν επιμένεις, πες μου το λεξικό στο οποίο αναφέρεσαι και τα ξαναλέμε.
Πολλοί "σαφείς" μαζευτήκαμε στα μπλογκς και πρέπει να βρούμε σημείο επαφής και κοινές παραδοχές ( έστω και λεκτικές) αλλιώς θα την μπατάρουμε την βάρκα χαχαχαχα

Unknown said...

Έγια μόλα έγια λέσα,
πες μου ‘συ το λεξικό που βάζει την ολιγάρκεια στα πρυμνιά και την απληστία στα πρώρα
Από εκεί και πέρα, ακόμα και την σημειολογία σου να θες να διατηρήσεις, πάλι θα θεωρώ την ολιγάρκεια την ύψιστη αρετή, το παν μέτρο άριστο την μόνη μέθοδο, ενώ το ουκ εν τω πολλώ το ευ αλλά εν τω ευ το πολύ την μόνη οδό. Τα υπόλοιπα είναι απλά οδοντόκρεμες :p

Anonymous said...

ολιγαρκής: αρκούμενος σε λίγα, λιτός. Αντίθετο: άπληστος, αχόρταγος.

[πηγή: Μείζον Ελληνικό Λεξικό, Τεγόπουλος-Φυτράκης]

Δεν νομίζω ότι είναι απαραίτητες οι κοινές παραδοχές Kapetanio,δεν είμαστε στην ίδια βάρκα όλοι για να κινδυνεύει να μπατάρει!

Kapetanios said...

Όχι Darthiir the Abban , Λόρενς της Αραβίας ( ΤΕΓΟΠΟΥΛΟΣ-ΦΥΤΡΑΚΗΣ σελ 632) θα έπρεπε να λεγόσουν καμηλιέρη με τέτοιες δυνατότητες ελιγμού και διπλωματίας που έχεις.
Το "παν μέτρον άριστον"( έτσι για να σε τσακίσω τα παΐδια ) δεν είναι και η σωστότερη διατύπωση :))
Το γιατί άλλη φορά.
Για τις οδοντόκρεμες θα με βρεις σύμφωνο.
"έχει ο σάκος ψάρια μέσα" ( μετά το έγια λέσα), αλήθεια έχεις δει σάκο να αδειάζει στο κατάστρωμα?
Άστα βράστα.
Βέβαια εδώ που τα λέμε το τραγούδι δεν εννοεί τον σάκο της ανεμότρατας αλλά της τράτας. ;)

Kapetanios said...

maria με πρόλαβες!(καλώς ήρθες)
Στην ίδια βάρκα είμαστε ( με την ευρύτερη έννοια πάντα) αγαπητή μου.
Είναι τόσο μικρό το χωριό που και σε μια χωράει.
Βέβαια ο Έλληνας το έχει το κουσούρι να θέλει και από μία βάρκα μόνος του αλλά δεν πάμε μπροστά έτσι.
Αν μη τι άλλο να μιλάμε την ίδια γλώσσα ρε αδερφέ.
Τι θυμήθηκα τώρα θαρρείς.
Τον Ξυλούρη να τραγουδά
"Και να αδερφέ μου που μάθαμε
να κουβεντιάζουμε ήσυχα και απλά"
ή κάπως έτσι για δεν το θυμάμαι και καλά τώρα.
Καληνύχτα σου

Alkyoni said...

"Δεν θέλω τίποτε άλλο παρά να μιλήσω απλά,να μου δοθεί ετούτη η χάρη.
Γιατί και το τραγούδι το φορτώσαμε με τόσες μουσικές που σιγά σιγά βουλιάζει
και την τέχνη μας τη στολίσαμε τόσο πολύ που φαγώθηκε απ τα μαλάματα το πρόσωπό της
κι είναι καιρός να πούμε τα λιγοστά μας λόγια γιατί η ψυχή μας αύριο κάνει πανιά..."
Γ.Σεφέρης

ο δείμος του πολίτη said...

Εγώ θέλω να βρεθούμε. Ίσως όμως από βδομάδα. Κι όμως η ολιγάρκεια και για την ακρίβεια η έλλειψη καταναλωτικής μανίας -γιατι περι τούτου πρόκειται- είναι η καλύτερη αντεπίθεση σε ένα σύστημα που πιστώνει την ύπαρξη και την ευτυχία μέσα από μικρές δόσεις ελπίδας κοινωνικής ανάδειξης.

Unknown said...

Και να φανταστείς πως η διπλωματία δεν συγκαταλέγεται στα μειονεκτήματά μου...
Δεν ήμουν ενήμερος για την νεοελληνική εκδοχή όπως παρατηρείς ίσως από τα αποφθέγματα...
Αλλά ούτε η γνώμη μου αλλάζει, μπατάρει δεν μπατάρει (που ξες πόσο θέλω να μπατάρει) η βάρκα ;)

Anonymous said...

Kapetanio
Ναι, έτσι τα λέει ο Ξυλούρης και μάλιστα ποιο μπροστά λέει και κάτι ακόμα καλύτερο:
"εμείς εδώ δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε απ' τον κόσμο, εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο"!

Όπως βλέπεις υπάρχει και κόσμος που θέλει η βάρκα να μπατάρει! Οπότε οι κοινές παραδοχές δεν έχουν κατάστρωμα να στηριχθούν!
Καλημέρες!

Unknown said...

Ε ναι, αν μιλάμε για βάρκες κυβερνώμενες από δυστυχισμένους ευτραφείς που αναλώνονται στην συνεχή ανακάλυψη της επόμενης Ινδίας ως μόνο μέσο, μαστιγώνοντας δύστυχους ξερακιανούς για να πάνε πιο γρήγορα, όχι μόνο μπαταρισμένη, αλλά φούντο στο πάτο τις θέλω...

Kapetanios said...

δείμο , από βδομάδα θα αρμενίζω τα πέλαγα. Θα επιστρέψω στις 10 του μήνα.
Ε ναι , περί αυτού πρόκειται.
Η καταναλωτική ΜΑΝΙΑ είναι το πρόβλημα και αυτό πρέπει να αντιπαλέψουμε.
Έχει πολύ μεγάλη σημασία να χρησιμοποιούμε τις ακριβείς λέξεις όταν λέμε κάτι και όχι λέξεις κλισέ που ο καθένας τις κόβει και τις ράβει στα μέτρα του.
Λέξεις που έχουμε στολίσει με φτιασίδια για να εκφράσουμε τον δήθεν ιδεολογικοσυναισθηματικό μας κόσμο, αγνοώντας, εκνευριστικά θα έλεγα, την άλλη όψη του νομίσματος, αυτής της δημιουργίας ή και της ανοχής αδιάφορων ανθρώπων Ο άνθρωπος πρέπει να βάζει στόχους.
Πολλούς και υψηλούς.
Μέχρι που να πεθάνει.
Όταν γίνει αυτό ( ο θάνατος) τότε μπορεί να είναι όσο ολιγαρκής( 2 μέτρα όλο κι όλο) θέλει.
Η ζωή είναι δημιουργία, είναι αγωνία , είναι στόχοι, είναι χαρά, πολύ χαρά μα και πολύ λύπη.
Είναι πάθος, πολύ πάθος και ένταση, είναι δόσιμο, πολύ δόσιμο και δάκρυ
Είναι αγώνας, αγώνες και τους αγώνες πρέπει να μάθουμε να φχαριστιόμαστε.
Είναι πείσμα , πολύ πείσμα , τόσο που να σε σηκώνει από καταή και να σε σπρώχνει μπροστά , πολύ μπροστά.
Είναι το χθες , το σήμερα μα πιο πολύ το αύριο.
Που πάντα στο αύριο να θωρείς , όχι ξεχνώντας το σήμερα μα βάζοντας το στην θέση του για να το καμαρώνεις ,όχι κοιτώντας (ξανακοιτώντας και ξαναμανακοιτώντας) και μένοντας σε αυτό που ήδη έχεις μα σε αυτό που σε περιμένει αύριο.
Και η ζωή πάντα το αύριο είναι φίλε μου κι αυτό θα χάσεις όταν έρθει εκείνη η ώρα.
Την απουσία σου απ τ ΄αύριο θα κλάψεις σαν δεις τον θάνατο να ΄ρχεται.
Γι αυτά που θα γίνουν χωρίς εσένα.
Μα αν, κοιτώντας πίσω, δεις την ζωή σου γεμάτη , δεις τον εαυτό σου να παλεύει (τι κι αν έχανε) με τα κύματα και τα μπουρίνια της ζωής που πέρασες , τότε θα κλαις λιγότερο γιατί περήφανος θα αισθάνεσαι γι αυτό που μες τις θύμησες βλέπεις.
Και το σήμερα ρε πατέρα , με ρωτάει ο γιος μου, το σήμερα που πάει? Χάνεται?
Μα το σήμερα είναι το μονοπάτι που πάει το χθες στο αύριο, του αποκρίνομαι.
Και τα μονοπάτια δεν χάνονται.
Υπάρχουν εκεί, για να σε οδηγήσουν με ασφάλεια στο άγνωστο.
Γιατί άγνωστη είναι η ζωή μας κι ας την έχουν ζήσει μιλιούνια μέχρι σήμερα.
Εάν όλα αυτά που είπα χωρούν στην "ολιγάρκεια" καλώς την κι ας έρθει.
Εάν όχι δεν τηνε θέλω ούτε να την ξέρω. Δεν με αφορά …. ακόμη κι αν την μπερδεύω με κάτι άλλο. Τι να την κάνω εάν δεν σημαίνει ό,τι μέχρι τώρα έγραψα?
Άχρηστη είναι..
Η νιρβάνα αφορά τα παιδιά των λουλουδιών και την δεκαετία του 60.
Σήμερα έχουμε 2007 εγώ βαδίζω στην επικίνδυνη δεκαετία της ζωής μου και δεν μπορώ στιγμή να χάνω απ τον αγώνα μου.
Τέλος πάντων , να σαι καλά , ξεφόρτωσα λίγο. :))
Ρε τι ακούν τα αυτιά μου με αυτά που γράφω
«Πάλης ξεκίνημα, νέοι αγώνες» χαχαχαχα

Kapetanios said...

Αλκυόνη μου όσες "χάρες" θέλεις! :))

maria όντως ο προηγούμενος στίχος είναι ακόμη πιο πλούσιος!

Λες και δεν ξέρω καμηλιέρη ότι ποθείς την ξεθεμελίωση:))
Και μιας και ανέφερες την Ινδία θυμήθηκα τον "διαλογισμό"
Ένα σύστημα ιδεών και θεολογικής προσέγγισης που βασίζεται στην ολιγάρκεια και στην στέρηση.
Βέβαια ,όπως φαντάζομαι ήδη ξέρεις, οτιδήποτε θυμίζει θρησκεία με κάνει κάπως.:))

ο δείμος του πολίτη said...

Καλά μιλάμε το τελευταίο σου σχόλιο ήταν καλύτερο και από το ίδιο το post. Με έστειλες, πράγματι.

Anonymous said...

Darthiir the Abban
Εγώ μιλάω για βάρκα που δεν έχει κυβερνήτη , για βάρκα που όλοι πρέπει να τραβήξουν κουπί και μάλιστα προς την ίδια κατεύθυνση και σε συνεργασία για να προχωρήσουν!
Είναι πιο δύσκολο αυτό από τη βάρκα που περιγράφεις, γιατί τότε δεν θα έχουμε να ωριόμαστε και να καταριόμαστε κανέναν κυβερνήτη! Τότε καθένας πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του!

Unknown said...

Μα καλά καπετάνιο, τώρα θα μου βγάλεις την ολιγάρκεια και συνώνυμη της στέρησης;

Ε ζαμέ :)

Πάντως πρέπει να ομολογίσεις ότι το μπάχαλο _είναι_ ένα από τα προτερήματά μου >:)

Η αλήθεια βέβαια είναι πως δεν πιάνω την συσχέτηση της ολιγάρκειας με την απουσία ή την παρουσία του κυβερνήτη οπότε μάλλον συτή την φορά ήμουν πάρα πολύ αποτελεσματικός >:D

ΟΛΕ!

Kapetanios said...

Ζαμέ ....... Λώρενς :))))

Kapetanios said...

δείμο , άσε τα μ έστειλες και ξεκίνα να γράφεις.
Άκου ένα μήνα άδεια!!!!
Τουουουουουο δημοσίου είσαστε κύριος? :))

Unknown said...

Χαίρομαι που το ξεκαθαρίσαμε, πάμε πάλι τώρα: Αν από την μία πλευρά βάλω την απληστία, και από την άλλη την ολιγάρκεια, η στέρηση (που εκφράζει απόλυτα κι όλας την ανέχεια δηλαδή…) που ακριβώς τοποθετείται; Στη μέση; Όχι λέω εγώ τώρα…

Άκου η ολιγάρκεια αντίθετη της απληστίας…

ο δείμος του πολίτη said...

Ήδη έχω ένα κείμενο για τη φιλοσοφία της Ιστορίας, ενώ η δημοκρατική κριτική ρητορεία συνεχίζεται. Οσονούπω.

ο δείμος του πολίτη said...

by the way, έχεις e-mail.

Dimos El Grec said...

Πολύ δυνατό post φίλε!!!
Καλώς σε βρήκα!