12 July 2007

Duffour 45.


Ένα ιστιοφόρο σκάφος στα 45 πόδια σε έκδοση Charter με 4 καμπίνες ( 3 διπλές και μια κουκέτα) και 2 wc . Το σκάφος ήταν κατασκευής 1998 και φορούσε μια volvo penta με ισχύ τα 50 άλογα. Έχοντας ταξιδέψει μαζί του για σχεδόν 300 μίλια με καιρούς σχετικά καλούς ( 3-5 μποφόρ) μπορώ να πω ότι το μοτέρ που κινεί το συγκεκριμένο σκάφος μάλλον του πέφτει μικρό.
Μια υποδύναμη κοντά στα 80-90 άλογα θα του έδινε μια μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στους 7,5-8 κόμβους ταχύτητα που θα έδινε άλλον αέρα στους ταξιδευτές του.
Με την υπάρχουσα ιπποδύναμη η μέση ταχύτητα ταξιδιού δεν ξεπέρασε τους 5,5 κόμβους , ταχύτητα που ακόμη και για έμπειρους και συνηθισμένους ιστιοπλόους είναι αρκετά μικρή.
Έχοντας λοιπόν μια κατανάλωση κοντά στα 5-5,5 λίτρα ανά ώρα βλέπουμε ότι και το κόστος καυσίμου ανά μίλι είναι αρκετά υψηλό ( 1λ/ναυτικό μίλι) θα έλεγα.
Η αρματωσιά του σκάφους ήταν η κλασική με την "μαΐστρα" να είναι full batten γεγονός που προμήνυε μια καλύτερη πλεύση στα όρτσα, πράγμα όμως που δεν επιβεβαιώθηκε.
Η μηχανή δουλεύοντας στις 3000 στροφές τις περισσότερες ώρες πλεύσης δεν ήταν και τόσο ήσυχη όσο θα περίμενε κάποιος, με τον θόρυβο να είναι αρκετά αισθητός στις δύο πρυμνιές καμπίνες αλλά και στον χώρο του σαλονιού. Τα 2 wc ήταν ναυτικού τύπου αλλά όχι ηλεκτρικά με αποτέλεσμα μια σχετική δυσκολία στην χρήση της από τα μικρότερα ( παιδιά) μέλη του πληρώματος . Εδώ θέλω να σταθώ και λίγο παραπάνω μιας και κάποια πράγματα τουλάχιστον στην σημερινή εποχή πρέπει να θεωρούνται αυτονόητα.
Και το λέω αυτό γιατί σε κουβέντες που είχα και με άλλους "καπεταναίους" ανακάλυψα την σχεδόν παντελή έλλειψη ( στα σκάφη τουρισμού τουλάχιστον) δεξαμενής λυμάτων ( holding tank)!!!
Βεβαίως το συγκεκριμένο σκάφος είχε μια σχετική ηλικία αλλά όπως ενημερώθηκα ακόμη και τα καινούργια στερούνται αυτής της κατασκευαστικής λεπτομέρειας , λεπτομέρειας όμως που δείχνει πολιτισμό και αν μη τι άλλο πρέπει να επιβάλλεται να υπάρχει σε όλα τα σκάφη που κυκλοφορούν στα νησιά μας και για λόγους υγιεινής.
Στην Τουρκία δεν σε αφήνουν ούτε καν να δέσεις στα λιμάνια τους εάν δεν διαθέτει το σκάφος δεξαμενή λυμάτων ! Στην περίπτωση που δεν γίνεται αλλιώς, μπαίνουν και σου σφραγίζουν την τουαλέτα , σφράγισμα που ελέγχουν κατά την στιγμή του απόπλου. Δεν επιτρέπεται να αφήνονται τα ανθρώπινα λύματα ελεύθερα στους έτσι και αλλιώς κλειστούς και ευάλωτους χώρους των λιμανιών αλλά ούτε και όταν το σκάφος δένει αρόδου σε κάποιον όρμο για να κάνουν το μπάνιο τους ο κόσμος.
Δηλαδή το να σου έρχεται το σκατό στην μούρη απ το διπλανό σκάφος την ώρα που αναδύεσαι από μια βουτιά στα καταγάλανα κατά τα άλλα νερά ενός μικρού κολπίσκου δεν είναι και τόσο σόνικο.
Αυτά .



4 comments:

ο δείμος του πολίτη said...

Για την Ελλάδα η ερώτηση θα είναι ακεδοτολογικού χαρακτήρα και άρα περιττή;

Kapetanios said...

Έτσι! :))
Να σου πω τι γίνεται δείμο.
Το "μυστικό" βρίσκεται στην ιδιόμορφη κατάσταση που επικρατεί στην αγορά των ιστιοφόρων αλλά και στην χρήση τους.
Και εξηγούμαι.
Όλες οι αγορές ιστιοφόρων ( ανεξάρτητα εάν αυτά βρίσκονται στα χέρια "ιδιωτών") περνούν μέσα από τις εταιρίες charter.Αυτό σημαίνει αυτόματα, σκάφη που σκοπό έχουν να εξυπηρετήσουν πολύ κόσμο με φτηνό κοστολόγιο. Στην προσπάθεια λοιπόν των κατασκευαστικών εταιρειών να προσφέρουν χαμηλό κόστος κτήσης αποφεύγεται οποιαδήποτε "περιττή" δαπάνη. Μέσα σε αυτές τις δαπάνες λοιπόν ανήκει και η δεξαμενή λυμάτων , οι ηλεκτρικές τουαλέτες κλπ. Κι αυτό συμβαίνει διότι στην Ελλαδούλα μας ποτέ δεν μας ενδιέφερε πραγματικά ο ποιοτικός τουρισμός αλλά πρωτίστως ο ποσοτικός. Ίσως γιατί δεν είχαμε (ούτε και έχουμε βέβαια) τις υποδομές για να απαιτήσουμε τον ποιοτικό τουρίστα. Οποιαδήποτε κουβέντα κάνουμε για τις παροχές υπηρεσιών που έχουμε την δυνατότητα να προσφέρουμε στο θέμα του ναυτικού τουρισμού θα μας κάνει να μελαγχολήσουμε έντονα. Και μάλιστα μια σύγκριση με τους "εχθρούς" γείτονες θα κάνει την κατάσταση μας μη αναστρέψιμη.
Βέβαια εδώ να πούμε ότι ούτε και σε άλλους τομείς του τουρισμού γενικότερα δεν υπήρξε ποτέ στόχος η ποιότητα των τουριστών μας.
Ξέρεις πώς και γιατί η Ελλάδα αναπτύχθηκε τουριστικά? Γιατί αγαπητέ μου είχαμε ωραίες παραλίες και νόμισμα μας την δραχμή.
Στην δραχμούλα οφείλεται κατ ένα μεγάλο μέρος η τουριστική μας ανάπτυξη και όχι στην υποδομή μας είτα σε ατομικό είτε σε κρατικό επίπεδο. Ερχόταν εδώ ο κάθε "πεταμένος" και ο άνθρωπος που ούτε και στα πιο εξτρίμ όνειρα του δεν φανταζόταν διακοπές σε "εξωτικά νησιά" και το έπαιζε μεγιστάνας!
Και πως να μην συμβεί αυτό δηλαδή απ την στιγμή που το νόμισμα μας ήταν το πιο απαξιωμένο ανά την Ευρώπη. Με τα λεφτά ενός μηνιάτικου ερχόταν ο Γερμανός, ο Άγγλος και ο κάθε πικραμένος και περνούσε αριστοκρατικές διακοπές με μόνο του μέλημα να κοιτά τις τιμές των γευμάτων στα εστιατόρια των νησιών μας. Έμπαινε μέσα στο μαγαζί και σου παρήγγελνε μια ... Ελληνική σαλάτα με 10 μαχαιροπήρουνα λες και σου ζητούσε αστακό πασπαλισμένο με χαβιάρι. Ολόκληρη η Βόρειος Ελλάδα (Χαλκιδική, Κατερίνη, κλπ) στηρίχθηκε τουριστικά στις βαλκανικές χώρες αλλά και στους δρόμους τους, δρόμοι που ένωναν τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης με την Ελλάδα. Μόλις αυτοί κόπηκαν ( λόγο του πολέμου στην Γιουγκοσλαβία) πάπαλα ο τουρισμός μας .Έπρεπε ο άλλος να ταξιδέψει απ του διαόλου την μάνα για να έρθει εδώ κι αυτό ανέβαζε κατά πολύ το κόστος των διακοπών του με αποτέλεσμα να επιλέγει άλλες περιοχές.
Αλλά και γενικότερα μια μεγάλη καθίζηση υπήρξε με την είσοδο του κοινού μας νομίσματος ( ευρω) , γεγονός που λειτούργησε απαγορευτικά στις "φτωχές" τουριστικές μάζες να επισκεφτούν την χώρα μας, χώρα που έπρεπε πλέον να πληρώσουν κάτι τις παραπάνω απ ότι στο παρελθόν.
¨Όταν λοιπόν φτάσαμε να κοστίζουμε όσο κι άλλοι τουριστικοί προορισμοί που διέθεταν καλύτερη υποδομή από εμάς.... γεια σας.
Τα τελευταία χρόνια κάτι πάει να γίνει αλλά και πάλι με απούσα την Ελληνική πολιτεία τα ψωμιά μας είναι λίγα. Εάν δεις τις τιμές προσφορών μεγάλων ξενοδοχείων ( με ορατό τον κίνδυνο να πάνε άκλαυτοι)στα ξένα γκρουπ θα σε πιάσουν τα κλάματα.
Έφτασαν σε σημείο για να εξασφαλίσουν κάποια πληρότητα να βάλουν τα ποτά και την διατροφή μέσα στην τιμή του υπνοδωματίου! Ό,τι κι αν έτρωγες ό,τι κι αν έπινες τζάμπα!! Και κατάφεραν απ την μια να ρίξουν κι άλλο το επίπεδο των τουριστών τους κι απ την άλλη να βυθίσουν τα μαγαζιά των ντόπιων που μάταια περίμεναν να βγει ο ξένος απ το ξενοδοχείο.
Άσε να σταματήσω καλύτερα για δεν μου φτάνουν 15 δικτυακές σελίδες για να μολογάω το χάλι μας.

ΥΓ, Συγνώμη για το εκτός – και μεγάλο-θέματος σχόλιο μου αλλά....

Ο σκύλος της Βάλια Κάλντα said...

Δεν το 'ξερα αυτό για την κουραδερί... Αμαν!

Kapetanios said...

Αμάν ξαμαν δεν έχει.
Για να ΄xεις το κεφάλι σου ήσυχο( και προπαντός καθαρό) κράτα απόσταση ασφαλείας από παρακείμενα αραγμένα ιστιοφόρα σκάφη :))
Και όταν βολτάρεις στο λιμανάκι και κάτι σου μυρίζει μην είσαι σίγουρος ότι οι νησιώτες μας ρίχνουν ΠΑΛΙ τους βόθρους τους εκεί.
Είπαμε, όπου μιζέρια και κακό.
Στα μεγάλα φουσκωτά ( στα μικρά αναγκαστικά υπάρχει η επιλογή της χημικής ) το θέμα έχει λυθεί .
Όλοι πλέον οι κατασκευαστές βάζουν έστω και μια δεξαμενή των 40 λίτρων. Για τα μεγάλα ταχύπλοα δεν υπάρχει καν θέμα ( απευθύνονται έτσι κι αλλιώς σε πελάτες με ιδιαίτερες και μεγάλες απαιτήσεις).
Κάτι πρέπει να γίνει γιατί δεν φτάνει να διατυμπανίζουμε προς όλες τις κατευθύνσεις την οικολογική μας συνείδηση( προσφιλής αυτοχαρακτηρισμός για τους ιστιοπλόους), πρέπει και η συμπεριφορά μας να την αποδεικνύει.
Συζητώντας εχθές το βράδυ με πρόεδρο συλλόγου ιστιοφόρων μου ορκιζόταν ότι κάθε πρωί τρέχει στα διπλανά καφενεία για να κάνει την ανάγκη του.
Ε δεν είμαι και τόσο σίγουρος ότι το κάνουν και πολλοί την στιγμή μάλιστα που οι ανάγκες δεν λογαριάζουν μέρα ή νύχτα.
Εμένα δυο φορές με φώναξαν οι μικρές μου ( κλαίγοντας μάλιστα φοβούμενες ότι θα τις μαλώσω) για να πρεσάρω την τουαλέτα μιας και δεν κρατήθηκαν.
Υπάρχουν και οι γυναίκες με περίοδο και πάει λέγοντας.
Η ίδια κατάσταση επικρατεί και εκεί που αράζουν τα γκιργκίρια και οι τράτες( κι αυτοί δεν διαθέτουν δεξαμενή λυμάτων για τους Αιγυπτίους ναυτεργάτες!!).Το σκατό που επιπλέει δεν περιγράφεται. Κάποιες φορές πήγα στο λιμεναρχείο ζητώντας τους να κάνουν κάτι και με κοιτούσαν σαν εξωγήινο!!
Χέστα … κι άστα η κατάσταση βαλια κάλτα .
Ευτυχώς που είναι και υδροδιαλυτά δηλαδή.